Azerbajdžan: oplatí sa ísť

- Kde je môj hidžáb? - dcéra nahnevane zavrčala a prstami si zachovala letné tričká. - Kam ideme? Ukradnú nás a predajú nás v haréme! Nechcem ísť do harému, chcem ísť do Španielska! Alebo do Talianska! Na pláž!

- Keď v deväťdesiatych rokoch šiel môj kolega do svojho domu v Azerbajdžane, okamžite si obliekol uniformu. Len pre každý prípad. - Otec sa na mňa starostlivo pozrel a ostro sa opakoval. - Len pre istotu.

Mama nič nepovedala. Jej myšlienky sa však zhmotnili vo forme oblakov karikatúry nad jej hlavou, na ktorých by sa dalo čítať: „Hory ...“, „islam ...“, „polygamia ...“, „blondínky ...“.

Vrátili sme sa z výletu autom do Azerbajdžanu a mám o tejto krajine niečo čo povedať. O vysokých horách a spálenej púšti. O miestnych obyvateľoch a blahobyte blondínok na uliciach azerbajdžanských miest a dedín. A ukáž tiež ...

Cestou som opäť odišiel do kostola v Gergeti, tradične husto obývaného miestnymi podnikmi s pohonom všetkých štyroch kolies. Jazdil, aby ukázal rodine nádherný výhľad a skontroloval, ako sa moje nové auto plazí po horách. A ak som v Santa bol pred pár rokmi na niektorých miestach trochu vzrušujúci, teraz som šoféroval.

Tentokrát som sa usilovne zlomil a snažil som sa fotografovať ľudí. Dúfam, že niektoré snímky budú fungovať. Gruzínska babička zo Sighnaghi:

A potom sa teleportujeme cez hranice a ocitneme sa v azerbajdžanskej dedine Ilisu, kde žijeme dve noci, zatiaľ čo horolezectvo chodíme pešo a autom.

Ráno chodím na miestny trh, priťahujem pozornosť celej oblasti, aby som si kúpil domáci buvolí syr na raňajky (bol som šokovaný), vybral som čerešne za 70 rubľov za kilogram a vynikajúce azerbajdžanské paradajky, ktoré nikto nikdy neprekonal. 36 rubľov za kilogram!

S pomocou neznámeho priateľa sa dostaneme k vodopádu neuveriteľnej krásy. Zároveň neúnavne odstraňujem farebné kamenné uličky okolitých dedín. Ha! Vedel by som, čo nás čakajú ulice.

Dusty Sheki, kde sú dve celkom skutočné karavanséry, z ktorých v jednom sme boli radi, že sme dohodli všetky druhy suvenírov, lahodnú halvu a palác Sheki khans, spolu s dobrým sprievodcom.

Položil auto do tieňa pod strom a nevenoval pozornosť podozrivému miestu zadarmo, aj keď v horúcich krajinách je miesto v tieni, kde môžete zaparkovať auto, zvyčajne stojí za to jeho zlato. Strom sa ukázal byť morušovým a po príchode bolo naše auto doslova bombardované zrelými bobuľami a vyzeralo to, akoby som práve prelomil pluk pobláznených hráčov paintballu.

Ako sa tu dá zastaviť každých 100 metrov?

Kvôli týmto obrázkom sa po zotmení dostávam k nášmu ďalšiemu cieľu a dlho sa plazím po úzkych kamenných uličkách, niekedy s veľmi viditeľným sklonením, pri hľadaní nášho penziónu.

Zobudíme sa pred mešitou, v malom priestore, kde sa hrnú kamenné dlážky jedného zo starých obchodných a remeselných centier.

V miestnych obchodoch vyjednávame rôzne chutné bylinky na čaj. Zoznámte sa s kováčom. Naozaj, stále konské kone.

Mimochodom, len tu som si uvedomil, ako piť čaj, a naučil sa hrať backgammon. Nerozumel som tomu, ale som si stanovil cieľ nájsť pre seba tie správne armoidy (napríklad hrušky v tvare hrušiek), ako aj nájsť ten správny veľký vrhcáby. Nájdený v Baku a priniesol domov!

Teraz bude čaj iba zo správneho riadu a urobím maximum, aby som tieto hlúpe čajové vrecká odstránil z domu a zabil samotnú podstatu pitia čaju.

Cestou späť obdivujeme horské cesty. Ha! Keby som vedel, čo ma čaká ďalej.

Pri vchode do Baku odbočíme na poľnú cestu, aby sme sa dostali na jedno zaujímavé miesto, a púštna krajina ma začína fascinovať, pretože v skutočnosti som vďaka týmto obrázkom, ktoré som videl naraz na hranici Gruzínska a Azerbajdžanu, chcel som prísť do tejto krajiny ,

Ale peklo je stále tam, hrôza.

A asi za pár hodín sme sa usadili v samom centre Baku, doslova sto metrov od starého mesta Icheri Sheher. Mimochodom, kto si myslí, že jazda v Gruzínsku je zlá, choďte do Baku v dopravnej špičke. Ofigeete.

Toto mesto je nádherné, čo môžem povedať.

Zadná strana mince. Buď podpora prenosového vedenia alebo olejové čerpadlo atď. Až po horizont. To je o tom, ako som si Baku predstavoval pred 100 rokmi, keď naberali olej doslova s ​​vedrami z každej kaluže.

Jazdili sme do bahenných sopiek, kde sa v okolí preplňovalo veľa taxikárov. Ale ak sa okamžite nevrátite späť na cestu vedúcu späť do mesta, ale vyliezete po poľnej ceste k najbližšiemu vrcholu, ukázalo sa, že tam, trochu nabok, existujú ďalšie sopky, aj keď nie tak zúrivé, a krásne výhľady a chladné chodníky. ,

Videli sme červené hory Khizi:

Vzhuuuh! A opäť sme v skutočných horách a stúpame do dediny Khinalig, ktorá je v nadmorskej výške viac ako 2000 metrov. Určite musí ísť o najkrajšiu cestu.

Žijeme tu celý deň a spíme priamo na podlahe, pod dvoma bavlnenými prikrývkami naraz, pretože je to tu bežné. Na moje dievčatá nebol taký veľký dojem, že Khinalugovci sú potomkami starovekého Kaukazského Albánska a majú svoj vlastný jazyk, ale koľko utopili domy trusom sušeným trusom. A ploty od neho, z hnoja. Áno, a aj doma, vo všeobecnosti.

Z Khinaligu zostupujeme do údolia okolo, cez hory, po prašnej ceste. A tu je určite najkrajšia na tejto ceste:

Diskutovali s dopravnými policajtmi o fotografii môjho auta, ale zvláštnou rýchlosťou a od imáma v mešite dostali modlitebný koberec a ruženec. Odtrhol spodný ochranný držiak, ktorý som opatrne nasadil v predvečer východu, a sploštil kúsok železa zo spodnej časti vedľa volantu vodiča.

A všade, doslova v každom meste, neustále komunikovali s miestnymi obyvateľmi a žasli nad svojou pohostinnosťou. Azerbajdžan ma veľmi prekvapil. A zodpovedanie vlastnej otázky - ísť do tejto krásnej krajiny je nielen možné, ale aj nevyhnutné.